Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Särskilda ungdomshem - Sida 1 av 4

UngdomsvÄrd i Skottland : en kritisk granskning av ett ungdomshem

Uppsatsen bygger pÄ empiriskt material, en deltagande observation pÄ ett skotskt ungdomshem som vi skrev ned i en fallbeskrivning. Syftet har varit att göra en kritisk analys av detta ungdomshem utifrÄn en del kritik som teoretiker har riktat mot institutionsvÄrd/institutioner. Vi ville se om kritiken Àr befogad eller ej i detta fall. För att ta reda pÄ detta stÀllde vi frÄgestÀllningarna; vad finns det för kritik mot institutioner samt hur fungerade det skotska ungdomshemmet utifrÄn den kritik som riktas mot institutionsvÄrd? De teoretiker vi har utgÄtt frÄn Àr Goffman och hans teorier om totala institutioner, Levins beskrivning av uppfostringsanstalt samt Andreassens granskning av institutionsvÄrd av ungdomar.

Det kulturella tomrummet : En diskursanalys av kulturprojekt bland elever pÄ sÀrskilda ungdomshem

This essay deals with the rationale and aims for doing cultural or aesthetic activities and projects in schools, and gives special focus to a specific group of students, attending schools provided at special residential homes for young people (sa?rskilda ungdomshem). These homes receive young people with psychosocial and substance misuse problems and who show tendencies towards criminal behavior. The essay investigates how working with a cultural project in schools at these residential homes is justified and also elucidates how this specific group of students and their problems are constructed in the documents surrounding the project. The essay will further ponder over possible educational and pedagogical consequences of these constructions.The investigation has its theoretical frame work in curriculum theory.

Inte ensam : En studie om hur SiS integrerar det sociala nÀtverket i behandling

Syftet med denna studie var att belysa om avdelningarna inom SiS arbetar med klientens sociala nÀtverk i behandlingsarbetet och i sÄ fall hur. Skillnader i hur det arbetas mellan sÀrskilda ungdomshem och LVM-hem kom Àven att belysas. Studien omfattar 76 avdelningar, dÀr en respondent representerar en avdelning. Studiens tillvÀgagÄngssÀtt var en kvantitativ metod dÀr webbaseradeenkÀter och strukturerade intervjuer genomfördes för att samla in data. Resultatet visade att majoriteten arbetar med nÄgon form av nÀtverksorienterat arbete tillsammans med sina klienter.

Att skapa mening och en vÀrdefull tillvaro dÄ man Àr frihetsberövad

I denna undersökning har vi med utgÄngspunkt frÄn den stÀndigt aktuella debatten omungdomsvÄrd och de regler, maktrelationer och behandlingsformer som finns inom svensksocialtjÀnst, försökt att söka förstÄelse för hur ungdomar som Àr frihetsberövade hanterar sinsituation. Fokus Àr riktat mot unga som Àr placerade pÄ ungdomshem och hur de konstruerarsin identitet och formar sitt liv under sin frihetsberövning. För att fördjupa oss i detta har vigrundat arbetet i socialkonstruktionistisk teori samt Foucault och Goffman. UtifrÄn dessateorier har observationer och djupintervjuer med personal och ungdomar utförts pÄ ettungdomshem i en större stad i Sverige. Dessa intervjuer har sedan analyserats med hjÀlp avdiskurspsykologin och socialkonstruktionismen för att söka förstÄelse för hurmaktstrukturer, maktrelationer och subjektspositioner framtrÀder i en sluten miljö somungdomshem.

Möjligheternas skola-bakom lÄsta dörrar : -om skolutveckling pÄ ett sÀrskilt ungdomshem

Under mina elva Är som lÀrare, pÄ ett sÀrskilt ungdomshem, har jag funderat över hur verksamheten bedrivs, leds och hur en utvecklande skolmiljö kan skapas för lÀrare och elever. Studiens syfte Àr att undersöka hur skolledare, lÀrare och elever pÄ ett sÀrskilt ungdomshem ser pÄ den nuvarande och framtida utvecklingen av skolverksamheten. Jag vill Àven belysa de svagheter respektive styrkor, som skolledare, lÀrare och elever upplever inom skolverksamheten samt vilken roll specialpedagog och speciallÀrare kan ha inom verksamheten. Studien Àr kvalitativ och har en hermeneutisk ansats som innebÀr att jag vill tolka och försöka sÀtta mig in i elever, lÀrare och skolledares upplevelser. Metoden som anvÀnds Àr semistrukturerade intervjuer med tre elever, tvÄ lÀrare och en skolledare som alla Àr verksamma inom skolverksamheten som bedrivs av Statens institutions styrelse, SiS.  För att tolka det empiriska materialet har Antonovskys tre framgÄngsfaktorer, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet, inom KASAM anvÀnts.

Förvaring eller behandling? : En kvalitativ intervjustudie av ungdomars upplevelse av behandling pÄ sÀrskilda ungdomshem

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

?Pojkar ska ha blÄ klÀder, flickor ska ha rosa.? : en studie kring hur genus skapas pÄ SiS sÀrskilda ungdomshem

I vÄrt samhÀlle skapas och upprÀtthÄlls dagligen en genusordning, dÀr kvinnan underordnas mannen. Genom vÄrt sÀtt att uttrycka oss konstrueras och upprÀtthÄlls genusordningen, ofta omedvetet dÄ den Àr sÄ djupt rotad i oss att vi inte lÀgger mÀrket till den. Denna konstruktion, upprÀtthÄllandet av genus, sker i vÄrt samhÀlle likavÀl som pÄ SiS (Statens Institutionsstyrelse) sÀrskilda ungdomshem. VÄrt syfte med uppsatsen Àr dÀrför att ur ett genusperspektiv undersöka hur personalen pÄ de sÀrskilda ungdomshemmen konstruerar genus hos ungdomarna. Vi Àmnar ocksÄ undersöka om det statliga huvudmannaskapet har lett till att en ökad könsdifferentiering, vilken man tar upp som ett mÄl i IUM-utredningen och som ligger till grund för att SiS inrÀttades.

En idrottsklubbs varumÀrkesidentitet & varumÀrkesimage

This essay deals with the rationale and aims for doing cultural or aesthetic activities and projects in schools, and gives special focus to a specific group of students, attending schools provided at special residential homes for young people (sa?rskilda ungdomshem). These homes receive young people with psychosocial and substance misuse problems and who show tendencies towards criminal behavior. The essay investigates how working with a cultural project in schools at these residential homes is justified and also elucidates how this specific group of students and their problems are constructed in the documents surrounding the project. The essay will further ponder over possible educational and pedagogical consequences of these constructions.The investigation has its theoretical frame work in curriculum theory.

Familjearbete pÄ institution förÀndrar relationer och minskar konflikter.

Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ om ett familjearbete med placerade ungdomar och deras familjer, pÄ SiS ungdomshem FolÄsa, pÄverkar ungdomarnas upplevelse av oro/besvÀr inom omrÄden sÄ som familj och psykisk hÀlsa.Genom en analys av ungdomarnas svar pÄ inskrivnings-, utskrivnings-, samt uppföljnings-ADAD- intervjuer har jag sökt svaren pÄ frÄgestÀllningarna.NÀr ungdomarna sjÀlva skattar sÄ upplever de att det Àr bÀttre eller mycket bÀttre inom de flesta av de livsomrÄden som ADAD avser att undersöka. Det visar sig att ungdomarna upplever mindre konflikter i hemmet efter behandlingen. De har Àven en mindre oro för problem inom omrÄdet familj nÀr uppföljningsintervjun görs ca ett Är efter utskrivning. Oron för den psykiska hÀlsan har dock ökat nÄgot frÄn inskrivning till uppföljning.Ungdomar anser sig i stor utstrÀckning fÄtt hjÀlp med de problem de velat ha hjÀlp med, och endast tvÄ (2/ 26) av ungdomarna har vistats pÄ annan behandlingsinstitution efter FolÄsa..

Skolsituationen pÄ fem sÀrskilda ungdomshem : En studie utifrÄn intervjuer med pedagoger

The purpose of this study is to examine the situation of the school for boys 15-21 years of age lacking compulsory school attendance and is being located at five residential care units from the pedagogues? point of view. The study was conducted by interviewing four pedagogical leaders and two teachers. The results demonstrate that the boys can choose the subjects they study as well as the amount of time they spend on studying each week. The teachers include non-learning activities during their lessons.

Paradoxen mellan inflytande och tvÄng : En kvalitativ studie som belyser hur personal ser pÄ relationen mellan inflytande och tvÄng för de ungdomar som vistas pÄ ett sÀrskilt ungdomshem

Ser vi till de villkor som rÄder inom de sÀrskilda ungdomshemmen har personalen en dubbel funktion i sitt arbete med ungdomarna. Detta dÄ de sÀrskilda ungdomshemmens uppgift Àr att verkstÀlla vÄrd och behandling utan den enskildes samtycke. Vidare ska verksamheten utöva sÀrskild noggrann tillsyn över de ungdomar som Àr placerade dÀr samtidigt som personalen ska beakta den unges rÀtt till sjÀlvbestÀmmande och integritet. Ett ökat brukarinflytande för de personer som nyttjar offentliga tjÀnster har diskuterats flitigt den senaste tiden. Diskussionen har Àven implementerats inom SiS, huvudman för de sÀrskilda ungdomshemmen, som menar att ungdomarna ska ges inflytande under den tid dÄ de Àr tvÄngsplacerade.

FrÄn institution till samhÀlle : LSU-dömda ungdomars upplevelse av delaktighet i utslussning och eftervÄrd

The aim of our study is to gain increased knowledge and understanding of how young people who has been sentenced to closed institutional care experience their own possibility to participate and influence the transition and aftercare, and which, if any, importance they believe this has for their readjustment to society. The study is based on a qualitative method. The data consist of interviews with four young persons, of which three, at the time for our interviews, where in the transitionphase, and one had left the institution a few years ago. The study?s theoretical framework is based on Erving Goffmans theory about stigma and the empowerment theory.

Behandlings- och resultatuppföljning (BRU) : att anvÀnda beteendeobservationer för att bedöma risk- och skyddsfaktorer samt förÀndring under vÄrdtiden pÄ SiS ungdomshem Stigby

Att identifiera problemet Àr avgörande i behandlingen av ungdomar med normbrytande beteende, men för mÄnga av de bedömningsinstrument som anvÀnds saknas utvÀrdering. NÀr det gÀller beteendeobservationer under en lÀngre behandlingsperiod, tycks det vara sÀrskilt ont om kvalitetssÀkrade instrument. Det övergripande syftet för denna uppsats Àr att undersöka beteendeobservationer som utvecklats inom en longitudinell studie (Behandlings- och resultatuppföljning, BRU) vid SiS? ungdomshem Stigby, och om dessa lÀmpar sig för att bedöma de inskrivna elevernas relevanta risk- och skyddsfaktorer och hur dessa förÀndras under vÄrdtiden. Undersökningen inkluderar 40 pojkar pÄ Stigby i Äldrarna 16-20 Är.

HerrgÄrd eller anstalt, olika bilders pÄverkan pÄ Stigby 

Studien syftar till att undersöka SIS ungdomshem Stigbys organisationskultur och hur Stigby presenteras i Jönköpingsposten och Jnytt. Detta jÀmförs Àven med hur SIS ungdomshem Fagared presenterats i Göteborgsposten och Göteborgstidningen, SIS Àr Statens Institutionsstyrelse. Studien tar avstamp i kritisk realism och undersöker SIS Stigbys organisationskultur kopplat till CSR. Studien problematiserar Àven mediernas makt i samhÀllet och medialiseringens pÄverkan för organisationer som Stigby. Studien berör Àven mediediskurser och har en diskussion kring stereotyper i medietexter.

ArbetstillfredsstÀllelse, motivation & prestation : En fallstudie om arbetstillfredsstÀllelse pÄ tvÄ företag som arbetar med tvÄngsomhÀndertagna barn och ungdomar

Uppsatsen syftar till att studera vilka förutsĂ€ttningarna Ă€r för de anstĂ€llda att kĂ€nna arbetstillfredsstĂ€llelse pĂ„ de tvĂ„ företag som jag gjort min undersökning pĂ„. Jag tittar ocksĂ„ pĂ„ hur de anstĂ€llda och cheferna upplever situationen pĂ„ arbetsplatsen. Jag tittar vidare pĂ„ vad cheferna pĂ„ respektive avdelning tror gör att man kĂ€nner arbetstillfredsstĂ€llelse.Jag har gjort min fallstudie pĂ„ RĂ„by ungdomshem och pĂ„ Lunds barnhem. PĂ„ RĂ„by ungdomshem har jag studerat tvĂ„ avdelningar för att se om de avdelningarna skiljer sig frĂ„n varandra pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Avdelningarna var AlbogĂ„rden och ÅsbogĂ„rden.

1 NĂ€sta sida ->